02 March, 2009

Hartal?

salam,

firstly, thanks to U'uk kerana bagi aku video mengenai HARTAL, pemimpin nasionalis belah kiri....kini aku baru tahu dan mungkin semua belum tahu kebenaran sejarah yang selama ini kita telah ditipu oleh kerajaan dalam buku-buku sejarah tentang siapa sebenarnya pejuang kemerdekaan....

HARTAL - bermaksud ; pemogokan umum (penutupan kedai dll) sebagai bantahan terhadap sesuatu, satu tindakan rakyat untuk menuntut simpati dari kerajaan untuk mengubah sesuatu keputusan, ianya sering digunakan dalam Gerakan Kemerdekaan India...( kredit kepada Fahmi Reza kerana buat video dokumentari ini)

aku, bini aku, adik beradik aku, dan semua yang lahir selepas tahun 1945 mungkin tak tahu apa itu HARTAL...jadi korang layanlah video ini....dan nanti korang tahulah siapalah pembangsat agama, bangsa dan negara...
















thanks to FAHMI REZA kerana menerbitkan dokumentari ini...aku rasa bertuah dan bersemangat apabila mengetahui perkara sebenar yang terjadi pada waktu dulu...akhir kata "daripada ada 100 orang, cukup berikan aku 10 pemuda, maka akan ku ubah bangsa ini dalam sepuluh hari" (SUKARNO)

sekian,

No comments:

2020 kereta masih bersesak dijalanan!

Sehingga coretan ditulis, kereta masih melalui tol dan tiada yang berterbangan seperti yang digambarkan semasa umurku 10 tahun. Selamat Da...