26 March, 2017

Aku seorang ayah-1

Terima kasih, bukan pada perkataan ianya memberi rasa, tapi tika kamu luah diikat bersama perasaan, itu lebih kemas pada penerima

Ayah, papa, abi, baba itulah panggilan kepada seorang insan yang realitinya t
egas, dimomokkan dengan mimik muka tegang dan garang. Untuk senyum, bukan semudah dengan kerlingan jeling marah. Kalau ditanya oleh setiap manusia yang pernah menjadi seorang anak, insan ini biasanya akan ditandai dengan peringatan di kepala anak-anak bersifat sedemikian.

Terima kasih;
Terima kasih, sememangnya satu ungkapan yang agak payah untuk diucap oleh seorang ayah yang egonya tinggi. Setinggi langit yang tidak dijangkau oleh warnanya pelangi, hanya mendung, petir dan guruh berulang-ulang. Menjadi kebiasaan di dalam drama swasta, ayah yang garang adalah satu karakter MESTI ada di dalam setiap drama, walaupun ianya sesaat muncul. 

Jika dilihat kembali pada zaman dahulu, ayah yang garang mesti dan wajib ada pada setiap keluarga. Ini menjadikan hubungan antara anak dan ayah semakin jauh pada waktu itu. Terbayangkah kita, tiadanya masa-masa gembira, masa-masa ceria bersama dengan seorang ayah. Dan ayah juga tidak dapat mengingati saat bila dan di mana untuk dikenang dan senyum sendirian, melainkan gambar-gamabr anak-anak yang dalam ketakutan. Bahkan, ucapan terima kasih ini seolah tidak akan menjadi zikir kepada seorang ayah yang tegas. Ya, masa dan zaman berubah, oleh itu saya juga berubah cara saya yang kadangkala mengikut juga cara lama bila perlu untuk membuatkan anak lebih menyayangi dan dihormati.


Cara saya;
Pada kebiasaannya, saya seharian tidak berjumpa anak-anak. Oleh itu, tugas untuk mengumpulkan laporan aktiviti anak-anak akan dibentangkan oleh bekas pegawai bank (isteri saya) sebelum saya sampai ke rumah. Jika semua dalam keadaan baik dan tidak huru-hara, maka hari tersebut akan berlalu dengan selancarnya tanpa laporan awal yang perlu disampaikan.

Antara cara saya apabila bekas pegawai bank menceritakan kebaikan yang telah dilakukan oleh anak-anak ialah dengan mengucapkan, TERIMA KASIH. Biasanya, sebelum mereka tidur, apa yang saya mesti buat adalah dengan 'menepuk', dodoikan anak-anak sambil mengucapkan terima kasih.

"Kakak, terima kasih tolong mama lipatkan kain",
"Abang, terima kasih tolong mandikan adik tadi".

Peluk dan kucup dahi, semoga mereka akan rasa dihargai dengan setiap apa yang mereka telah lakukan seharian tadi. Moga langkah ini memberi pemangkin untuk mereka tegar menolong isteri kamu dan kamu jika berada di rumah.

No comments:

2020 kereta masih bersesak dijalanan!

Sehingga coretan ditulis, kereta masih melalui tol dan tiada yang berterbangan seperti yang digambarkan semasa umurku 10 tahun. Selamat Da...